15 Ιαν 2014

Το Μετρό-2 της Μόσχας ένα από τα καταφύγια της Σοβιετικής Ένωσης

Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στη Μόσχα ξεκίνησε η κατασκευή υπόγειων καταφυγίων, που προορίζονταν για την προστασία των αμάχων από τις επιπτώσεις ενός πυρηνικού βομβαρδισμού. Ωστόσο, για τους αξιωματούχους της κυβέρνησης και τα στελέχη του στρατού απαιτούνταν ειδική προστασία. Κατά τη διάρκεια του πολέμου, μόνον αυτοί θα λάμβαναν αποφάσεις και θα εφάρμοζαν μέτρα σωτηρίας της χώρας. Σε διάφορα μέρη της πόλης λοιπόν κατασκευάστηκαν ειδικά ενισχυμένα καταφύγια κάτω από αυστηρή μυστικότητα. Επίσης, για να διαφύγουν από την πόλη οι υπεύθυνοι, σε περίπτωση βομβαρδισμού, απαιτούνταν ασφαλές μέσο μεταφοράς. Το κλασικό μετρό κρινόταν ακατάλληλο εξαιτίας του χαμηλού επιπέδου προστασίας, οπότε κατασκευάστηκε «δεύτερο μετρό» το οποίο συνδέει τα σημαντικότερα κυβερνητικά καταφύγια και τα υπόγεια κέντρα διοίκησης, λειτουργώντας σε μεγάλη ακτίνα και οδηγώντας έξω από τα σύνορα της πόλης, στα τεράστια προαστιακά καταφύγια. Το σύστημα αυτό οι Μοσχοβίτες το ονόμασαν «Μετρό-2». Τα στοιχεία που αποδεικνύουν την ύπαρξη αυτών των συστημάτων είναι δημόσια. Πρώτον, υπάρχουν τα καπάκια από τα μεταλλικά φρεάτια καθώς και τα κιόσκια εξαερισμού τα οποία βρίσκονται σε διαφορετικά σημεία της πόλης. Οι γραμμές του μετρό της Μόσχας κατασκευάστηκαν με τη μέθοδο της «βαθιάς οπής», όπου ένας άξονας (είδος μετροπόντικα) διαμέτρου 20 ποδιών σε βάθος 200-230 ποδιών σκάβει για να φτάσει το επίπεδο της έναρξης της κατασκευής. Αργότερα ο άξονας αυτός χρησιμοποιήθηκε και για να μεταφέρει εξορυκτικές μηχανές στο επίπεδο της εξόρυξης και για να αφαιρεί έδαφος. Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής αυτός ο άξονας κλείνει, ενώ όταν είναι ανοικτός σημαίνει ότι οι εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη. Στη δεκαετία του '70, ένας από τους εν λόγω άξονες βρισκόταν κοντά στην Κόκκινη Πλατεία, στο εσωτερικό του κτιρίου Γκόστινι Ντβορ, και ήταν ορατός από πανοραμικές φωτογραφίες του Κρεμλίνου. Σήμερα, ένας άλλος τέτοιος άξονας είναι ορατός κοντά στο σταθμό του μετρό «Κιτάι-γκοροντ», ενώ είναι γνωστό ότι η κατασκευή του μετρό εδώ έχει σταματήσει δεκαετίες πριν. Υπάρχουν μερικοί ενεργοί άξονες στα προάστια και έξω από την πόλη, όπου δεν υπάρχει το μετρό. Η παλιά σχεδόν εγκαταλελειμμένη εμφάνιση των αξόνων, των φρεατίων και των εγκαταστάσεων εξαερισμού συνηγορούν στο απόρρητο της υπόθεσης, ενώ την ίδια ώρα φυλάσσονται πολύ καλά και είναι αδύνατο να διεισδύσει κάποιος.
Αποδεικτικά στοιχεία μπορεί να δει κανείς και μέσα στο μετρό της Μόσχας. Υπάρχουν μπλοκαρισμένα κλιμακοστάσια και πύλες που οδηγούν στο «πουθενά» σε μερικούς σταθμούς, ενώ την περίφημη αδιέξοδη γραμμή μπορεί να τη δει κανείς στα αριστερά του τρένου πηγαίνοντας από το σταθμό "Σπορτίβναγια" στο σταθμό "Ουνιβερσιτέτ". Η γραμμή, όπως λένε οι ερασιτέχνες εξερευνητές, τελειώνει κοντά σε μια τεράστια πύλη, που πιστεύεται ότι είναι μία από τις εισόδους του Μετρό-2. Κάθε στέλεχος με πρόσβαση στο Μετρό -2 επιτρεπόταν να κινηθεί μόνο σε ένα μέρος του συστήματος. Κανένας από αυτούς δεν γνωρίζει πόσα εξουσιοδοτημένα επίπεδα υπάρχουν, έτσι ώστε κανείς δεν έχει τη συνολική εικόνα και ολόκληρο το σχέδιο, γεγονός που καθιστά τον αποχαρακτηρισμό της όλης εγκατάστασης σχεδόν αδύνατη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: