22 Δεκ 2008

Ας αποφασίσει ο Πρωθυπουργός, όλοι περιμένουν ανασχηματισμό αλλά τα προβλήματα θέλουν λύσεις

Αρνήθηκε να απαντήσει ο υπουργός στα αιτήματα της Συντονιστικής Επιτροπής των αγροτών, κατά την δίωρη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο। Μπορεί τα προβλήματα στον τομέα της αγροτικής παραγωγής να είναι μεγάλα, αλλά καμιά δέσμευση δεν μπορεί να υπάρξει από έναν υπουργό «εν αναμονή εξελίξεων». Την ίδια ώρα η στασιμότητα κυριαρχεί στο εσωτερικό της κυβέρνησης, καθώς οι πάντες τελούν εν αναμονή των ανακοινώσεων του πρωθυπουργού για τις αλλαγές στο υπουργικό συμβούλιο. Οι αγρότες μπορεί να ζητάνε λύσεις, αλλά ο χρόνος ανακοίνωσης του ανασχηματισμού αποτελεί πλέον το βασικό ερώτημα που διατυπώνουν υπουργοί και βουλευτές, οι οποίοι πιέζουν τον πρωθυπουργό να προχωρήσει άμεσα στην ανάληψη ουσιαστικών πολιτικών πρωτοβουλιών. Τα golden boys θα κάνουν ζεστές γιορτές στα σπίτια τους την ίδια στιγμή που οι αγρότες δεν έχουν να πληρώσουν τα χρέη τους. Αλίμονο αν οι αγρότες αντιληφθούν το «παιχνίδι» που παίζεται στη πλάτη τους και ξεσηκωθούν μαζικά.

Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κ. Αλέκος Κοντός, στη συνάντηση με την πανελλαδική αντιπροσωπεία αγροτών, άκουσε τα αιτήματά τους και τους υποσχέθηκε πως θα τους απαντήσει στις 20 Ιανουαρίου. Οι κινητοποιήσεις ξεκινάνε στις 16 Ιανουαρίου, δηλαδή τέσσερις μέρες πριν. Συμπέρασμα ή ο υπουργός θέλει να δει αν υπάρχει μαζικότητα στις κινητοποιήσεις (!) ή γνωρίζει ότι μέχρι τότε σίγουρα θα έχει αντικατασταθεί οπότε δεν θέλει να «δεσμεύσει» το διάδοχό του. Αφού οι πολιτικοί δεν θέλουν να δώσουν λύσεις κάποιοι σκέφτηκαν να «επιστρατεύσουν» ξανά τους εισαγγελείς και τα αγροτοδικία. Τρεις φορές πήγε στον κόμβο του Πετριτσίου, στον δρόμο που οδηγεί στον Προμαχώνα, ο εισαγγελέας των Σερρών, καλώντας τους περίπου 500 αγρότες που έχουν παρατάξει εκεί τα τρακτέρ τους να αποχωρήσουν, ενημερώνοντάς τους ότι διαπράττουν το αδίκημα της παρακώλυσης συγκοινωνιών και θα αναγκαστεί να εφαρμόσει τον νόμο. Εκτός τους γεωργούς στους δρόμους βρίσκονται και οι κτηνοτρόφοι. Στην Πέλλα πραγματοποίησαν πορεία από τα ορεινά - ημιορεινά χωριά του Καϊμάκτσαλαν, της Τζένας και του Πάϊκου προς τον Αξιό, για να εκφράσουν την αγανάκτησή τους για τα προβλήματα επιβίωσης της κτηνοτροφίας και των οικογενειών τους. Αντάμωσαν στην Ε.Ο. Έδεσσας – Θεσσαλονίκης, μετά τη Χαλκηδόνα, με τους συναδέλφους αγρότες του Νομού Θεσσαλονίκης και όλοι μαζί γνωστοποίησαν τα αιτήματα και τον αγώνα τους, κλείνοντας το δρόμο για πάνω από δύο ώρες. Έστειλαν για μια ακόμη φορά το μήνυμα σε όλους τους υπεύθυνους για τη κατάντια της ελληνικής κτηνοτροφίας και ζητήσαν να αλλάξει η πολιτική απέναντι στα προβλήματα ύπαρξής τους. Οι εξευτελιστικές τιμές στο Γάλα και το Κρέας και η από πέρσι κατακόρυφη αύξηση των τιμών των Ζωοτροφών, έχουν σαν αποτέλεσμα ολόκληρος ο κλάδος να βρίσκεται σε απόγνωση. «Αλήθεια πότε θα υπάρξει μείωση τιμών στις ζωοτροφές» αναρωτιούνται. Η συντριπτική πλειοψηφία των κτηνοτρόφων ξεπερνώντας τους πολιτικούς διαχωρισμούς και τις ταμπέλες, παλεύει απέναντι σε αυτή τη κατάσταση, όπως και σε όλες τις γωνιές της χώρας με σειρά αγωνιστικών κινητοποιήσεων ζητώντας οικονομική στήριξη για να επιβιώσουν. Στην Ευρώπη «βουλιάζει» η βιομηχανική παραγωγή, αν αφεθεί και ο αγροτικός τομέας στη τύχη του, τότε περιμένουν ακόμη πιο δύσκολες μέρες για τους πολίτες της Ε.Ε. των 27 κρατών μελών της.

8 Δεκ 2008

Χρειαζόμαστε φράγματα για να αξιοποιήσουμε τα νερά μας

Πήγε ο Πρωθυπουργός στο ΥΠΑΑΤ, όταν είδαν πίσω στις δημοσκοπήσεις το κυβερνών κόμμα, φωτογραφήθηκε με την πολιτική ηγεσία, είπε αυτά που οι διαφημιστές του έδωσαν να πει, αλλά τίποτα για την ουσία। Ούτε για το πανηγύρι που έχουν στήσει τα καρτέλ, ούτε για την παντελή απουσία προγραμματισμού στον τομέα των καλλιεργειών, ούτε για την αναιμική χρηματοδότηση των έργων υποδομής. Έργα υποδομής; «Τι ν τούτο;» Στρατηγική επενδύσεων στον αγροτικό τομέα (!) Μπα οι πολιτικοί μας δεν γνωρίζουν να ξεχωρίσουν το σιτάρι από το κριθάρι σιγά μην ασχοληθούνε με αυτά, μόνο χρήματα για κάνα δρόμο ξέρουν να δίνουν από τον κρατικό προϋπολογισμό. Αναγκαία είναι πολλά νέα μικρά και μεγάλα φράγματα στη χώρα μας για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας και της κλιματικής αλλαγής ήταν το βασικό συμπέρασμα που προέκυψε από το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο που οργανώθηκε στη Λάρισα, αλλά κανείς από τους υπουργούς μας δεν ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με αυτά. Μόνο λόγια όμορφα ακούμε από αυτούς για το πώς θα αντιμετωπιστεί η λειψυδρία στο Θεσσαλικό Κάμπο και φιλοσοφικές συζητήσεις. Με άρδευση από φράγματα παράγεται το 40% της παγκόσμιας αγροτικής παραγωγής στον υπόλοιπο κόσμο, αλλά εμείς σε αυτή τη χώρα όταν θέλουμε νερό γνωρίζουμε τη συνταγή…. θα βάλουμε φόρο στον αγρότη.

Σύμφωνα με όσα παρουσιάστηκαν στο συνέδριο της Λάρισας, στην Ελλάδα διαθέτουμε ή βρίσκονται στο στάδιο της κατασκευής 150 μικρά και μεγάλα φράγματα τα οποία αξιοποιούν (ή θα αξιοποιήσουν) 8 km3 υδάτων, όταν οι σημερινές ανάγκες της χώρας σε νερό (ύδρευση-άρδευση) ανέρχονται στα 8,2 km3 και η απορροή μόνο των μεγάλων ποταμών φτάνει τα 47 km3. Με άλλα λόγια αξιοποιούμε μόλις το 1/6 των υδάτων των μεγάλων ποταμών της χώρας, όταν τα προβλήματα της λειψυδρίας - τόσο για ύδρευση, όσο και για άρδευση - οξύνονται διαρκώς, ενώ παράλληλα μεγεθύνονται τα προβλήματα της ενεργειακής επάρκειας και της κλιματικής αλλαγής, στα οποία τα υδροηλεκτρικά έργα, ως Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, μπορούν να δώσουν αξιόπιστη απάντηση. Όμως ακόμη και μετά την ολοκλήρωση αυτών των έργων, η χώρας μας θα εξακολουθήσει να υστερεί στην ανάπτυξη έργων ταμίευσης, ικανού αποθηκευτικού όγκου, σε σχέση με άλλες Μεσογειακές χώρες, όπως υπογραμμίστηκε στο Συνέδριο. Να σημειωθεί ότι τα φράγματα σχετίζονται άμεσα και με την εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας για το νερό, καθώς είναι πρακτικά αδύνατη η ορθολογική διαχείριση των υδατικών πόρων χωρίς ταμιευτήρες και φράγματα. Μάλιστα, η Ελλάδα, ως Μεσογειακή χώρα, έχει ανάγκη από έργα πολλαπλού σκοπού για τη ορθολογική διαχείριση των υδατικών της πόρων, αλλά και τη δημιουργία σημαντικών υγροβιοτόπων, οι οποίοι είναι αναγκαίοι για την περιβαλλοντική ισορροπία και την δημιουργία πόλων αναψυχής. Τα τελευταία 50 χρόνια στη χώρα μας έχει μελετηθεί και κατασκευαστεί σημαντικός αριθμός μεγάλων φραγμάτων, ύψους άνω των 15m ή μικρότερων με όγκο ταμίευσης που ξεπερνά τα 3εκ.m3. Η κατασκευαστική δραστηριότητα άρχισε τις δεκαετίες 1950-60 και 60-70 και κορυφώθηκε την δεκαετία 1990-2000. Στα πρώτα χρόνια τα έργα κατασκευάζονται εξ ολοκλήρου από ξένους οίκους, στην συνέχεια όμως η κατασκευή πέρασε σε Ελληνικά χέρια. Αξιόλογη είναι η εμπειρία που έχει αναπτυχθεί από οργανισμούς όπως η ΔΕΗ, το ΥΠΕΧΩΔΕ, το ΥΠΑΓΑΝ, καθώς επίσης από ιδιώτες μελετητές και κατασκευαστές ενώ μεταξύ των έργων που έχουν υλοποιηθεί υπάρχουν και νέου τύπου φράγματα. Παρόλα αυτά, όπως τονίστηκε στη διάρκεια του συνεδρίου, χρειαζόμαστε πολλά νέα φράγματα (μικρά - μεγάλα, υδροηλεκτρικά, ύδρευσης, άρδευσης) προκειμένου να αξιοποιήσουμε καλύτερα τα υδρολογικά δεδομένα της χώρας. Σε κάθε περίπτωση η υλοποίηση νέων έργων αλλά και η βέλτιστη λειτουργία των ήδη κατασκευασμένων, καλείται να λάβει υπόψη της, νέες σημαντικές παραμέτρους όπως: Τις αυξανόμενες ανάγκες για καθαρό νερό, Τις μεταβολές στον τομέα της παραγωγής ενέργειας Την αναμενόμενη προς το δυσμενέστερο μεταβολή των κλιματολογικών συνθηκών. Τις αυξημένες ανάγκες για αντιπλημμυρική προστασία. Η ύδρευση των κυριοτέρων Ελληνικών πόλεων θα πρέπει να εξασφαλισθεί με έργα ταμίευσης. Οι αρδευτικές ανάγκες, ιδιαίτερα σε περιοχές που τα προβλήματα λειψυδρίας εμφανίζονται με οξύτητα, όπως για παράδειγμα στη Θεσσαλία, επιβάλλουν την αντικατάσταση των υπόγειων απολήψεων με επιφανειακές λόγω της συνεχούς πτώσης της στάθμης των γεωτρήσεων. Η απαίτηση αύξησης του ποσοστού παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, σε συνδυασμό με την αύξηση των τιμών δικαιωμάτων ρύπων, καθιστά πλέον τα υδροηλεκτρικά έργα περισσότερο ελκυστικά. Τα φράγματα μπορούν να συμβάλλουν αποτελεσματικά και στην απόσβεση του πλημμυρικού φαινομένου, όπως έχει συμβεί στον Αχελώο η στον Σοφαδίτικο. Όλα αυτά αποτελούν σημαντικές συνιστώσες που οφείλει να λάβει υπόψη του ένας εθνικός σχεδιασμός νέων φραγμάτων πολλαπλής σκοπιμότητας. Να σημειωθεί ότι οι σημερινές ανάγκες της χώρας σε νερό, όπως προαναφέρθηκε, ανέρχονται στα 8,2 km3, ενώ η απορροή των μεγάλων ποταμών φτάνει τα 47 km3. Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου επισημάνθηκε, επίσης, πως στη χώρα μας παρατηρείται πληθώρα φορέων που κατασκευάζουν και λειτουργούν μεγάλα φράγματα, αλλά και η εμφάνιση πολλών ανησυχητικών ενδείξεων προβληματικής συμπεριφοράς ορισμένων φραγμάτων. Αυτό οφείλεται, όπως τονίστηκε, κατά κανόνα στην έλλειψη ενιαίας ολοκληρωμένης αντιμετώπισης της μελέτης, κατασκευής και λειτουργίας από πλευράς ασφαλείας. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην ανάγκη προσεκτικής παρακολούθησης της συμπεριφοράς των φραγμάτων και ειδικότερα της κατακλυζόμενης περιοχής, τόσο κατά τη φάση πλήρωσης των ταμιευτήρων, όσο και στη φάση λειτουργίας των έργων, καθώς οι προβλεπόμενες διαδικασίες δεν τηρούνται ως σήμερα στον επιθυμητό βαθμό. Ομάδα εργασίας της Οργανωτικής Επιτροπής του συνεδρίου, παρουσίασε πρόταση οργάνωσης ειδικού φορέα που θα θεσπίσει και θα εποπτεύει την τήρηση κανονισμών σχετικά με τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και τη θέση εκτός λειτουργίας μεγάλων φραγμάτων. Η πρόταση αφορά σε μεγάλα φράγματα (ύψος>15m ή χωρητικότητας >1hm3) και προβλέπει την ίδρυση: - Διοικητικής αρχής φραγμάτων (ΔΑΦ) - Σώματος εμπειρογνωμόνων (ΣΕΦ) Όπως υπογραμμίστηκε στην Ευρώπη υπάρχει μια αυξανόμενη κοινωνικοπολιτική ευαισθησία στα θέματα ασφάλειας των φραγμάτων, η οποία οδηγεί σε συνεχείς βελτιώσεις των κανονισμών στα διάφορα κράτη. Στις περισσότερες χώρες οι κανονισμοί ασφάλειας φραγμάτων έχουν επικυρωθεί με νομοθετική ρύθμιση. Σε όλες τις περιπτώσεις ο ιδιοκτήτης του έργου είναι υπεύθυνος για την ασφάλεια, ενώ από την νομοθεσία προβλέπεται η λειτουργία μιας κεντρικά οργανωμένης Αρχής που επιθεωρεί και γνωματεύει για την άρτια και ασφαλή υλοποίηση και λειτουργία των φραγμάτων. Τέλος, όπως επισημάνθηκε κατά το συνέδριο, ο ρόλος και η σημασία των φραγμάτων σε όλο τον κόσμο διαρκώς αυξάνεται, καθώς: - Αξιοποιούν το 30% της συνολικής εκμεταλλεύσιμης απορροής (4000 km3). - Με άρδευση από φράγματα παράγεται το 40% της παγκόσμιας αγροτικής παραγωγής. - Από υδροηλεκτρικά έργα (Φράγματα, Σταθμοί) παράγεται το 20% της παγκόσμιας ηλεκτρικής ενέργειας.

1 Δεκ 2008

Μετά τις τράπεζες ξεκινά «αγώνα» στήριξης του αγροτικού τομέα ο πρωθυπουργός?

Τα αποτελέσματα του στρατηγικού προγράμματος στον αγροτικό τομέα? εξέτασε ο πρωθυπουργός μαζί με την ηγεσία του ΥΠΑΑΤ, ενώ οι μηχανές των τρακτέρ των γεωργών και των κτηνοτρόφων σε πολλές περιοχές της χώρας ζεσταίνονται για να ξεκινήσουν κινητοποιήσεις। Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης επισκέφθηκε το πρωί της Δευτέρας (1/12/2008) ο πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλής, όπου σε συνεργασία με τον υπουργό Αλέξανδρο Κοντό και τον υφυπουργό Κώστα Κιλτίδη εξετάστηκε η πορεία υλοποίησης του κυβερνητικού προγράμματος στον αγροτικό τομέα.

Η εφαρμογή συγκεκριμένης στρατηγικής έχει απτά αποτελέσματα αλλά δεν εφησυχάζουμε, υπογράμμισε ο πρωθυπουργός στις δηλώσεις του, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «ο λαϊκισμός και η δημαγωγία δεν λύνουν προβλήματα। Ο τόπος, η περιφέρεια, οι αγρότες χρειάζονται σοβαρότητα και υπεύθυνες δράσεις. Εμείς έχουμε κάνει τις επιλογές μας και κινούμαστε με σοβαρότητα, υπευθυνότητα και με διάθεση προσφοράς». Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι η διεθνής κρίση επιβάλλει συνεχή επαγρύπνηση και υπογράμμισε ότι ήδη έχουν ληφθεί τα πρώτα μέτρα για τη στήριξη των αγροτών και της περιφέρειας. Είπε χαρακτηριστικά ότι έχουν καταβληθεί 170 εκατ. ευρώ για εξισωτικές αποζημιώσεις και πως προωθούνται άτοκα δάνεια στις ενώσεις αγροτικών συνεταιρισμών, ύψους 150 εκατ. ευρώ, για να δοθούν προκαταβολές στους αγρότες που παράγουν δημητριακά. Επίσης ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι η κυβέρνηση καθημερινά δίνει μάχες στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τα συμφέροντα των Ελλήνων αγροτών. Τόνισε χαρακτηριστικά ότι διασφαλίστηκε η καταβολή του συνόλου των πόρων για τους Έλληνες καπνοπαραγωγούς μέχρι το 2013, ενώ μετά από πολύμηνες προσπάθειες διασφαλίζεται και το σύνολο των εισροών για το βαμβάκι μέχρι το 2013. Ακόμη ανέφερε ότι έγινε η καλύτερη πολιτική συμφωνία για τον αμπελοοινικό τομέα, ενώ δίνονται τα κίνητρα στους νέους αγρότες με απλοποιημένες και αποκεντρωμένες διαδικασίες. Ήδη έχουν προκηρυχθεί τα προγράμματα , είπε ο κ. Καραμανλής, ενώ με ελληνική πρωτοβουλία αποφασίστηκε στην ΕΕ να αυξηθεί το όριο στήριξης των νέων αγροτών σε 75.000 ευρώ ανά εκμετάλλευση. Τόνισε ακόμη ότι στην περιφέρεια κατασκευάζονται έργα υποδομών ύψους 6 δισ. ευρώ με στόχο την τόνωση της ανταγωνιστικότητας, την αξιοποίηση των υδάτινων πόρων, την προστασία του περιβάλλοντος, την προστασία του δασικού πλούτου, την ενίσχυση των αγροτών και την παραγωγή ποιοτικών και ανταγωνιστικών προϊόντων με ονομασία προέλευσης ,ενώ αναπτύσσονται δράσεις για την προώθηση και προβολή των ελληνικών προϊόντων. Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι οι αποζημιώσεις από τον ΕΛΓΑ καταβάλλονται εντός τριμήνου, ενώ στηρίζονται και ενισχύονται οι βιολογικές καλλιέργειες και υπάρχουν, όπως είπε, συγκεκριμένα αποτελέσματα. Ακόμα ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι έχουν αναληφθεί από την κυβέρνηση συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για τη στήριξη των κτηνοτρόφων και το νομοσχέδιο που πρόσφατα ψηφίστηκε από την κυβέρνηση περιέχει 31 μέτρα και δράσεις για την ενίσχυσή τους. Ο πρωθυπουργός τόνισε μεταξύ άλλων ότι η παραγωγή στην περιφέρεια αυξάνεται και σημείωσε πως στόχος είναι οι αγρότες να γίνουν σύγχρονοι επιχειρηματίες στον τόπο τους. Μετά από όλα αυτά εμείς πιστεύουμε ότι «ξημερώνουν» πια καλύτερες μέρες για τους αγρότες μας και δεν θέλουμε να λαϊκίζουμε κάνοντας «κακόπιστη» κριτική, αφού σε λίγο καιρό η περιφέρεια της χώρας μας θα καταστεί πόλος έλξης για τους χιλιάδες άνεργους και ημιαπασχολούμενους νέους των μεγάλων αστικών περιοχών, που θα αναζητάνε μια καλύτερη τύχη στο «ελ ντοράντο» της ελληνικής οικονομίας που θα είναι ο αγροτικός τομέας. Όσον αφορά την «επανίδρυση» του υπουργείου της οδού Αχαρνών, η ταχύτητα και η έλλειψη της γραφειοκρατίας στη περίπτωση της μονής του Βατοπαιδίου δείχνουν πόσο σημαντικά βήματα έχουν γίνει για την άμεση εξυπηρέτηση των Ελλήνων πολιτών.